top of page

למה חשוב מגע ועיסוי בפרט


המגע הוא צורך קיומי בסיסי. כולנו נולדים עם הצורך הראשוני לקבל מגע, תינוקות רכים מקבלים מגע מאמא ואבא, סבתאות אחים ואחיות כמעט כל היום רצוף. המגע חשוב לתינוק לקליטת רגשות, תחושות ומסרים מהעולם, המגע מאפשר לו להרגיש בטוח ומוגן. כשאנחנו גדלים ומתפתחים הצורך הפשוט במגע לא נעלם ולא נגמר! כל החיים אנחנו זקוקים למגע, הקושי מתחיל כאשר המגע הוא לא מתאים לצורך האישי של כל אחד מאיתנו. מגע - אחת השפות המשקפות את האהבה, אך יכולות גם לפגוע.

במאמר זה אתאר את חשיבות המגע ולמי זה חשוב יותר, למי המגע הוא קריטי לתפקוד.

כאימא אני מחבקת, מחתלת, רוחצת ומנשקת וכד' ואולי משהו מהטיפול האינטנסיבי בילדיי עונה על הצורך האנושי במגע אבל הוא אינו המגע של "הכלה" של "קבלה" שהוא המגע בעיסוי, אותו כל אחת צריך באופן הבסיסי בעולם, הצורך במגע, מכיל, רגוע, משרה ביטחון וקבלה, ללא תנאים. כל מטופל ששוכב על השולחן הטיפולים יפה, כל גוף הדורש צומת הלב, ולפעמים נשאר ללא התייחסות הדרושה לו.

כשהמגע אינו במתאם לצורך האישי שלנו, נוצרים תהליכים רגשיים שהתוצאה שלהם לפעמים היא הימנעות, רתיעה או אפילו סבל. זה אותם אנשים ש"לא סובלים" כשנוגעים בהם. אנשים וילדים שאינם מודעים כמה חסר להם מגע בחיים.

ההימנעות ממגע יוצר חוסר עמוק, תסכול  וחסכים שקשה אחר כך למלא. כמה שאנו גדלים יותר מגע הופך להיות חסר, אנשים מבוגרים שבמשך היום אף אחד לא מחבק אותם.

"קשה לנו לזהות בוודאות אותות חיוביים בפנים ובקול", אומר הרטנסט, פסיכולוג מאוניברסיטת דה-פּוֹין. למשל, אושר הוא הרגש החיובי היחיד שפוענח בצורה מהימנה במחקרי פנים. אבל המחקרים שלו מראים שמגע מסוגל להעביר כמה וכמה רגשות חיוביים: אושר, אהבה, הכרת תודה ואהדה. מדענים האמינו בעבר שמגע הוא רק אמצעי להגברת מסרים המובעים בעזרת דיבור או שפת גוף, "אבל נראה לחילופין שמגע הוא דרך מעודנת, מתוחכמת ומדויקת יותר להבעת רגשות", אומר הרטנסטין.

כל אחד ואחת מאיתנו שונה, כל אחד מאיתנו זקוק למגע בהתאם לחוסר האישי שלנו, הצורך של כל אחד בעולם במגע אחר, מדויק רק לו, מזמן ובסיטואציה. לרוב אנחנו לא מקבלים את המגע שמתאים בדיוק לנו.

המגע מאפשר קליטת מסרים מהסביבה, מהעולם. המסרים הללו חשובים לנו כדי לפרש את המציאות היום יומית שלנו בחיים. התינוק מפרש בפשוטת את מגע אימו מרגע היוולדו, אם נעים המגע אז אנחנו חווים שאוהבים אותנו. זוגות מאוהבים כל הזמן רוצים מגע, חיבוק, ליטוף או נשיקה.  תינוק או ילד שחוו מגע לא נעים, או לא מתאים לצרכיו, יכול להתחיל תהליך של הדיפת המגע ודחיית הרצון שיגעו בו ולהדחיק את הכאב או העלבון שהמגע גורם לו.


ישנם אנשים שמגיל הינקות או הילדות הם רגישים במיוחד למגע או רגישים טקטילית. אנשים רגישים אלה פשוט מרגישים את הסביבה הקרובה שלהם כאילו היא המשך הטבעי של הגוף שלהם. ניתן לדמות מצב של רגישות יתר כמו קצות עצבים שאינם מסתיימים בגוף הפיזי אלא עוד כמה סנטימטרים מחוץ לגוף ולכן הרגישות הרבה. המרחב האישי שלהם מחוץ לגוף רחב יותר והם רגישים לגירויי הסביבה באופן יוצא דופן.

לאותם אנשים וילדים כמובן, שיש להם רגישות יתר למגע- עיסוי הוא פתרון מעולה. המגע מאוד מאזן ועוזר להם להתמודד ביום יום. המגע בעיסוי, שיאצו או כל טיפול מגע אחר,  נותן להם תחושה ברורה היכן גופם מתחיל והיכן קצות העצבים נגמרים. המגע הברור סוגר להם מרחב של נוחות פיזית ונותן שקט עיצבי בגוף. מרגיע את קצות העצבים מלחפש אינפורמציה מהסביבה כל הזמן. המגע בעיסוי (מסאז´) כמובן משחרר שרירים תפוסים ונותן הרגשה נעימה. מסאז´ מקצועי מאפשר התנסות טובה וחשובה לגלות בעזרת איש מקצוע – איך נעים לאדם שיגעו בו ומה מתאים לגוף שלו.

למרות שאנחנו כולנו אנשים שונים אחד מהשני, לכולנו צרכים ורצונות, כולנו קולטים מסרים דרך מגע עם הסביבה. כולנו צריכים ורוצים לקלוט דרך המגע מה המשפחה והחברים הקרובים שלנו רוצים לספר לנו – זוהי קליטה דרך החושים שלנו כמו שאנחנו מריחים, רואים או שומעים אותם. חשוב שנוכל לתקשר עם אנשים שונים, לדעת מה טוב ונעים להם ונכבד את המרחב האישי של אנשים שונים. חשוב עוד יותר שנלמד לבקש, מה טוב ונעים עבור עצמנו.

054-5963850 אינה גרינברג, קליניקה לרפואה סינית.

רחוב אמיר דרורי 38, דירה 29, ק' 8, חולון.

9 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page