top of page

אוכל בחורף


לפי המסורת הסינית , בכל עונה בשנה, ישנם  טעמים ושיטות בישול שיעזרו לשמור על הבריאות בעונה הספציפית.

חורף זאת עונה קרה שגוף נדרש לחמם את עצמו יותר, להפעיל את מערכת העיכול כדי להפיק את החום הנדרש. בגלל זה שיטות הבישול המתאימות בחורף הן יותר בישול ארוך, כמו מרקים, תבשילי כדירה ודייסות. אוכל כבד מספק יותר חומר בהרה, אז בשרים מאוד מתאימים בחורף ,כמובן בשילוב עם ירקות שורש ותבלינים יעשו לנו שמח וטעים.

 

"שלושת חודשי החורף הם תקופה בה הכל מאוחסן וסגור. המים קפואים והארץ סדוקה, כך שהיאנג נשאר רדום. בכדי לא להפריעו. רצוי (ללכת) לישון מוקדם, ולקום מאוחר, ולהמתין להגעתה של אור-השמש, כך שכוח הרצון נשאר ישנוני כאילו הוא נחבא או מעמיד-פנים, לא שונה ממשהו בעל כוונות פרטיות, לא שונה מאדם אשר כל מאווייו מומשו." (Su Wen, Nei Jing/Chapter 2)


    חשוב להימנע, עד כמה שניתן, ממוצרים בעלי אנרגיה לחה או היוצרים "לחות" כגון חלב ניגר, סוכר מזוקק, מוצרים המכילים קמח לבן ועוד. אלה עשויים ליצור חסימה של צ'י ודם, בעיקר באזורים של רקמות ריריות העוזרות לשנע חומרים בגוף לשם בנייתו. כאשר ישנה הפחתה של אנרגיה (צ'י) ודם המזינה את המערכות השונות אברי היין (טחול,ריאות, כליות, לב) נחלשים, חולשה מתחילה להופיע והקור מבחוץ יכול להשפיע ביתר-שאת, יחד עם הפתוגנים הרבים הנמצאים בחוץ. כלל בסיסי בתזונה הוא להשתמש בחומרים וצמחים הגדלים באופן טבעי באזור המחיה של האדם. בישראל חשוב להשתמש בצמחי התבלין בני משפחת השפתניים כמו מרווה, זעתר, טימין, רוזמרין, אורגנו ועוד. בחורף יש להיזהר בשימוש במרווה ורוזמרין אצל אנשים הסובלים מיובש בגלל האפקט הייבוש שלהם. צמחים אלו עשירים מאוד בתכולת השמנים האתריים שבהם, המקנים טעם וארומה מיוחדים לתבשילים ולמאכלים שונים. שמנים אלו מסייעים גם להמרצת תהליכי עיכול וספיגה, המרצת דם, חיטוי ופתיחה של מעברי האוויר במערכת הנשימה ועוד. השפעותיהם של צמחי תבלין אלו נחוצות ביותר בחורף והם מוצאים את עצמם אצלנו, שלא במקרה, בתבשילים ומרקים שונים של החורף.

    הטעמים שיעזרו לנו לשמור על חום גוף הם חריפים ומחממים כמו קינמון, הל, ג'ינג'ר, בצל, כורכום, כוסברה ופלפל חריף. כדי שהאנרגיה לא תצא החוצה ניתן להוסיף לשתיה ואוכל טעמים החמוץ והמלוח: לימון, רוטב סויה, זיתים, חומץ תפוחים ועוד. 

טיפ לחורף חם: את הגינגי'ר ניתן לשלב כמעט בכל תבשיל כמו מרקים ומוקפצים, אך לא רק. אפשר להוסיף אותו לכל חליטת תה. הוא יכול ללוות את המרווה, המליסה או הקמומיל. 

    את הבוקר אפשר לפתוח בשתיית כוס מים פושרים עם לימון ודבש (אפשר עם ג'ינג'ר חתוך)- גם מניע את האנרגיה ועוזר להתחיל את היום, גם מחזק את המערכת החיסונית שלנו מפני הוירוסים.

בתאיבון ולבריאות!


054-5963850 אינה גרינברג, קליניקה לרפואה סינית.

רחוב אמיר דרורי 38, דירה 29, ק' 8, חולון.

4 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page